Adema: 'Toename biggenexport past niet bij inzet om langdurend veetransport te beperken'
Tweede Kamerlid Eva Akerboom, die Leonie Vestering tot de zomer verving, heeft op 20 juli schriftelijke vragen gesteld over het nieuws dat de biggenexport naar Spanje in de eerste helft van 2023 met zo'n 45 procent is toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Dit komt door de aanwezigheid van de dierziekte PRRS onder Spaanse zeugen. Daardoor is er meer vraag naar buitenlandse biggen. Akerboom wil weten wat de minister van de stijging vindt en wat hij ertegen doet.
Minister Adema is, net als zijn voorgangers, van mening dat dieren vanuit het oogpunt van dierenwelzijn zo kort mogelijk getransporteerd dienen te worden. De stijging van de export laat volgens de bewindsman zien dat herziening en aanpassing van de Europese dierenwelzijnsregelgeving echt nodig zijn, 'want zonder aanpassing zullen dit soort transporten het principe van vraag en aanbod blijven volgen en niet vanzelf afnemen of stoppen. Dit moet EU-breed worden aangepakt'. aldus Adema.
Hij pleegt hiervoor ook op Europees niveau inzet. Nederland is voor het inkorten van de maximale transportduur naar acht uur en volgens Adema onderbouwen wetenschappelijke onderzoeksresultaten deze ambitie. Tegelijkertijd noemt de minister het vervoer van levende dieren een complex thema binnen Europa omdat niet alle lidstaten daar dezelfde mening over hebben. Spanje vindt bijvoorbeeld dat de herziening van de Transportverordening primair gericht moet zijn op de continuering van facilitering van de intracommunautaire handel en export van levende dieren (met een hoog niveau van dierenwelzijn) en niet op het verbieden of beperken van bepaalde vormen van transport.
Varkens moeten uiterlijk 24 uur
De maximale reistijd van varkens bedraagt volgens de Transportverordening 24 uur. De transporttijd start als het eerste varken het veevervoermiddel op loopt en eindigt als het laatste varken van het veevervoermiddel is afgeladen. Na deze 24 uur dienen de varkens op een controlepost uitgeladen te worden, waar zij eten, drinken en 24 uur rust krijgen alvorens ze weer verder getransporteerd mogen worden voor maximaal 24 uur.
Van de in totaal ruim 2.000 zendingen van biggen naar Spanje in 2022 was bij 10 procent (210) de verwachtte transportduur langer 24 uur en diende er een controlepost te worden ingepland. Een zending is een groep dieren die gezamenlijk gecertificeerd is. Eén transport kan daarbij uit meerdere zendingen bestaan.
Akerboom wil weten hoeveel biggen er zijn gestorven of dood aankwamen op de plaats van bestemming in de afgelopen vijf jaar. De Spaanse autoriteiten hebben in de periode van 2018 tot en met 2022 in totaal 599 zendingen gecontroleerd. Het gemiddeld aantal geconstateerde dode varkens bij deze uitgevoerde controles/ dierenwelzijn-checks over de jaren 2018 – 2022 bedraagt 81,6. Dit komt neer 0,08 procent.
Eenzijdig maatregelen treffen
Op de vraag van Akerboom wanneer het voor de minister genoeg is en 'het ongenoegen omgezet wordt in actie om een einde te maken aan dierenleed', antwoordt hij dat de sector in eerste instantie zelf verantwoordelijkheid moet nemen. Adema: 'Zo lang deze transporten van dieren voldoen aan de geldende (EU) wet- en regelgeving, mogen deze blijven plaatsvinden. Vanwege de Europese regels voor vrij verkeer van goederen, kan de Nederlandse overheid niet eenzijdig maatregelen treffen om deze transporten te stoppen. Dit moet in Europees verband geregeld worden. Daarom neem ik actie door me in Brussel samen met gelijkgestemde lidstaten in te zetten om tot een herziene Transportverordening te komen die mijn inzet reflecteert.'
De inzet van Adema is een Europees verbod op langeafstandstransporten van slachtdieren en ongespeende dieren, het inperken van de reistijden van andere diercategorieën (zoals fokdieren en productiedieren) en daar waar mogelijk lokaal slachten en een verschuiving naar vervoer van dierlijke producten en genetisch materiaal. 'Dit blijf ik ook uitdragen in mijn gesprekken met de sector', besluit Adema.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Tweede Kamer