7 procent meldingen dierwelzijn over varkens
De verklaring voor deze toename is tweeledig, stelt het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren, dat een initiatief is van LTO Nederland, Gezondheidsdienst voor Dieren (GD), Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) en het ministerie van Landbouw (LNV). Het loket vermoedt dat meerdere sectoren in de veehouderij kampen met een zorgelijke economische situatie of onzekerheid over wet- en regelgeving, waardoor veehouders in de problemen kwamen. Soms met verminderde zorg voor de dieren tot gevolg. De andere oorzaak is positiever van aard: de erfbetreders pakken steeds actiever hun rol op en doen vaker dan voorheen een melding. Het Vertrouwensloket stimuleert en traint erfbetreders - onder meer de adviseurs van mengvoer of bank en de dierenarts - om vroegtijdige signalen op te pikken en hun rol daarin te pakken. Dat vraagt tegelijkertijd dat het loket meer een informatie- en adviespunt wordt in plaats van een meldpunt.
Meldingscijfers
Het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren maakt in het jaarrapport 2017 inzichtelijk hoeveel waardevol werk is verricht om het welzijn van landbouwhuisdieren te bevorderen en veehouders weer op de goede weg te helpen. In 2017 kreeg het Vertrouwensloket 114 meldingen van (mogelijke) verwaarlozing, waarvan 25 procent situaties betreft die eerder zijn gemeld (recidieven). Van het aantal meldingen is 70 procent door het Vertrouwensloket in behandeling genomen en 30 procent door anderen uit het regulier zorgcircuit opgepakt. Evenals voorgaande jaren gingen de meeste meldingen (75 procent) over rundveebedrijven. Het aantal meldingen over runderen nam ten opzichte van 2016 met 5 procent af. Het aantal meldingen over schapen-/geitenhouderij nam dit jaar met 6 procent af. Het aantal meldingen over varkensbedrijven was beperkt, maar nam ten opzichte van 2016 met 2 procent toe. Het aantal meldingen over pluimvee was evenals voorgaande jaren nihil.
Reguliere zorg
Hoewel een aanzienlijk deel van de meldingen bij het Vertrouwensloket na een bezoek van preventie- en begeleidingsteam opgelost is, valt nog veel te winnen. Volgens het Vertrouwensloket is het belangrijk dat de reguliere hulpverlening beter aansluit bij de belevingswereld van de boer. De mensen van het Vertrouwensteam beseffen echter goed hoe ingrijpend het is als zij aan de bel trekken bij een veehouder. Ze kijken waar de schoen wringt en zoeken mee in het netwerk van de veehouder naar structurele oplossingen.