Lidl verlaagt prijs vleesvervangers tot niveau echt vlees
‘Gelijkheid op het bord’, dat is het nieuwe motto van Lidl Duitsland. Concreet betekent dit dat veganistische producten niet langer duurder mogen zijn dan hun dierlijke voorbeelden, zodat meer klanten voor de plantaardige alternatieven kiezen. In ruil daarvoor past de discounter de prijzen van bijna het hele assortiment van Lidls eigen veganistische merk Vemondo in Duitsland aan.
Tot nu toe zijn veganistische alternatieve producten aanzienlijk duurder in de levensmiddelendetailhandel dan vergelijkbare dierlijke producten. Lidl in Duitsland wil daar verandering in brengen en kondigde deze week aan dat het de prijzen van bijna het hele assortiment van Lidl's eigen veganistische merk Vemondo in lijn wil brengen met vergelijkbare producten van dierlijke oorsprong. Hierdoor zullen de meeste Vemondo-producten in de toekomst verkrijgbaar zijn tegen dezelfde basisprijs als hun dierlijke tegenhangers. De voedingsdistributeur belooft zijn klanten dus een gemakkelijkere toegang tot plantaardige producten zonder dat ze meer hoeven te betalen. Lidl verwijst in dit verband naar een representatief onderzoek van de Bonds organisatie van de Duitse Levensmiddelenhandel (BVLH), waaruit zou blijken dat 43 procent van de ondervraagden vaker voor plantaardig voedsel zou kiezen als dit tegen een lagere prijs werd aangeboden. De prijzen voor vervangende producten dalen gemiddeld met 23 procent.
Vooral smaak
In een reactie zegt Torsten Staack, directeur van de Duitse Varkensbelangenorganisatie ISN: „Dit is een volkomen normale handelspraktijk van de detailhandel. Uiteindelijk gaat het om het verlagen van prijzen voor het eigen huismerk. Wat hieruit kan worden afgeleid is dat hogere prijzen voor vervangende producten blijkbaar niet kunnen worden afgedwongen. Dit is niet verwonderlijk, omdat we momenteel uit andere sectoren, bijvoorbeeld van fabrikanten van vleesvervangers, horen over problemen met winstgevendheid of marges. Uiteindelijk moet een product punten scoren door kwaliteit en vooral smaak. En hier hoeft het origineel zich zeker niet te verstoppen voor zijn imitaties. Integendeel, de meeste consumenten blijven vlees eten omdat het hen gewoon goed smaakt.”
Nederland
In een reactie op het ingezette beleid van Lidl Duitsland zegt de woordvoerder van Lidl Nederland: „Met een strategie voor bewuste voeding stelt Lidl internationaal doelen om haar klanten tegen 2030 een verbeterd aanbod voor een bewuste en duurzame leefstijl, tegen de gebruikelijke lage prijs aan te bieden. Afgelopen jaar heeft Lidl Nederland een concrete doelstelling opgesteld ten aanzien van de verkoop van plantaardige eiwitten in 2030. In 2030 zal 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst zijn en 50 procent van dierlijke eiwitten. Op dit moment is 38 procent plantaardig en 62 procent dierlijk. Om de verkoop van plantaardige varianten te stimuleren, is een groot deel van onze vleesvervangers goedkoper dan de dierlijke referent en hebben we ook binnen de zuivel een aantal alternatieven die voordeliger zijn.”