Fossielvrije blauwe diesel voor LTO-leden
Volgens de standsorganisatie is het grootste voordeel dat deze brandstof ongevoelig is voor bacteriegroei, waardoor de kans op verstopte filters of storingen aan het brandstofsysteem tot een minimum kunnen worden gereduceerd. LTO Ledenvoordeel biedt haar leden vanaf medio september via Wiersma Olie & Techniek BV de mogelijkheid om over te stappen op fossielvrije blauwe diesel. Volgens eigen zeggen is LTO daarmee de eerste grote aanbieder van deze duurzame brandstof.
Duurzaamheid
Agrariërs die overstappen op Blauwe Diesel B100, gaan met een CO2-neutraal product werken, gemaakt van plantaardige afvaloliën. Omdat oliën worden gebruikt die normaal gesproken worden vernietigd, is de brandstof volledig circulair. Daarnaast reduceert Blauwe Diesel B100 schadelijke uitlaatemissies tot 70 procent, aldus de organisatie.
Geen aanpassingen
Voor het gebruik van deze diezel hoeven geen aanpassingen aan de huidige dieselmotor te worden doorgevoerd. Volgens de brandstofleverancier zal de motor technisch gezien zelfs beter presteren. De motor loopt stiller en is zo goed als reukloos. Deze blauwe diesel is het hele jaar door winterbestendig.
Geen biodiesel
LTO onderstreept dat Blauwe Diesel B100 geen biodiesel (FAME) is maar een HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Deze synthetische, biologisch afbreekbare duurzame diesel is ongevoelig voor bacteriegroei. De kans dat filters verstopt raken of brandstofsystemen kapot gaan, wordt daardoor beperkt. Naast de 100 procent HVO Blauwe Diesel B100 is er ook een variant met de aanduiding Blauwe Diesel B20 verkrijgbaar. Ook aan de Blauwe Diesel B20 is geen biodiesel (FAME) toegevoegd en B20 heeft grotendeels dezelfde eigenschappen als Blauwe Diesel B100.
Niet goedkoper
De prijs van deze blauwe diesel is nog onbekend. Hij is in elk geval niet goedkoper dan de gangbare diesel. Het grote voordeel is volgens de leverancier het voorkomen van verstoppingen van de filters of storingen aan het brandstofsysteem.