Smaak: speerpunt bij Keten Duurzaam Varkensvlees
Eerder gaf KDV al aan op zoek te zijn naar het meest smaakvolle varkensras. KDV heeft tegenwoordig ook een eigen winkelcoach in de persoon van Bart Ruijgrok. Hij helpt slagers en winkeliers om KDV-vlees zo goed mogelijk te presenteren, in te kopen en te verkopen. Zelf werkte hij jarenlang als chef-slager bij verschillende slagerijen en hij was docent op de slagervakschool.
Onderscheidend product
Bij een keten hoort vanzelfsprekend volgens de marketingprincipes een succesvol eigen onderscheidend product. Met trots laat Bart Ruijgrok weten dat dat de KDV ook gelukt is: „Sinds vorig jaar ligt het eerste handgeselecteerde vlees dat we onder ons nieuwe premium label Patron op de markt brengen, bij slagers in de toonbank. Binnen dit concept selecteren wij de varkens waar we zeker van weten dat deze het best passen bij slagers die smaak als speerpunt binnen hun slagerij hanteren.”
Premium label: Patron
Over het proces vertelt hij het volgende: „In de slachterij beoordelen vleesmeesters met jarenlange ervaring varkens uit het KDV Beter Leven-concept op vorm, kleur, stevigheid en marmering. Met de hand worden alleen de beste varkens geselecteerd en met zorg afgeleverd aan de slager. Zo kan de echte vleesliefhebber genieten van het neusje van de zalm: een excellent product afkomstig van de beste varkens van stal, gehouden met aandacht voor dier én milieu.”
Achter het product staan
Elk Patron-varken heeft een uniek ‘label of origin’: een paspoort van het desbetreffende dier met daarop gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld de varkenshouderij, het gewicht, de spekdikte en het vleespercentage. Daardoor weet een slager precies waar het vlees vandaan komt en hoe er met de dieren is omgegaan. Dat maakt dat ze nóg meer achter dit product kunnen staan.