Vleeshallen op de Anuga levensmiddelenbeurs in Duitsland niet weg te denken
In deze hallen presenteerden ondernemingen uit alle landen wereldwijd die er op de varkens wereldmarkt toe doen zich aan het internationale publiek. In totaal telde de organisatie 140.000 bezoekers. De beurs omvatte 7800 standhouders verdeeld over 10 hallen, waarvan 1084 met vleesproducten. 153 standhouders stonden met vleesvervangers in de belangstelling van het publiek, afkomstig uit de hele wereld.
Biologische producten
Deze standhouders met vegetarische producten waren hoofdzakelijk uit Europa afkomstig. De Anuga levensmiddelenbeurs telde meer standhouders van biologische producten dan van vlees (1600). De beweging van dierlijke naar plantaardige eiwitten is er zeker, getuige de ontwikkelingen op de Anuga beurs de laatste jaren, maar over het tempo waarin dat gaat wordt verschillend gedacht.
Duitser vermindert vleesconsumptie
De Duitse consumenten die de afgelopen jaren deelnamen aan consumptie onderzoek eten steeds minder vlees en worstproducten. Tegelijkertijd neemt het aandeel mensen dat dagelijks vegetarische en veganistische alternatieven voor dierlijke producten consumeert gestaag toe. Dat blijkt uit de rapportage ‘Deutschland was es issst’ , dat op 13 oktober ter gelegenheid van de Anuga werd gepresenteerd.
Nieuwsgierigheid blijft de belangrijkste reden waarom Duitse consumenten vegetarische producten in hun winkelwagentje leggen. Maar ook een betere afstemming met klimaat of milieu, dierenwelzijn en smaak zijn doorslaggevende factoren bij de aankoop.