Video: Discussie onder 20 jonge varkenshouders
De varkenshouderij in Nederland verkeert in zwaar weer, jarenlang is ingezet om meer efficiëntie, maar dit heeft geresulteerd in lage prijzen voor de boer. Een oplossing die vaak geschetst wordt: maak in plaats van veel van hetzelfde, bijzondere producten. Maar een streekproduct, of zet een eigen varkensconcept neer. Als je een eigen merk hebt, ben je minder afhankelijk van de grillen van de markt en kan je een eigen prijs zetten.
Succesvolle voorbeelden, zoals de microgroenten van tuinder Rob Baan en het verhaal van Annechien ten Have met haar concept ‘lupinevarken’, werden de jonge varkenshouders voorgeschoteld. De reactie was lauwtjes: ‘Oud verhaal’, en ‘waar moeten de 99,5 procent van de Nederlandse varkens dan blijven?’. De conclusie van de meeste jonge varkenshouders was: ‘Leuk, maar niet voor mij’.
Deze reacties daagden Roger Engelberts (Directeur van Imagro BV) uit tot het schrijven van een scherp opiniestuk: ‘Wat een armoede en teleurstelling! Voor mij het bewijs dat de varkenshouderij nog enorm aan een tunnelvisie lijdt. Bekrompen en verkokerd denken in slechts één richting die er 60 jaar lang is ingestampt: Betere technische resultaten, Kostprijsverlaging en Schaalvergroting.’ Engelberts stelt dat er een wereld te winnen valt, als de ondernemer dit zelf ook ziet.
Het Eetcafé was erbij en maakte dit verslag. Oordeel zelf; moeten jonge varkenshouders allemaal parmaham gaan maken, of halen ze terecht hun schouders op? Kijk hier het videoverslag.
Tekst: Het Eetcafé