ABN Amro aast op boer
Volgens Peter Hutten, onafhankelijk agrarisch financieel adviseur, zal er weinig veranderen voor boeren die nu problemen hebben met de DB. „Zij konden desgewenst al bij de ABN Amro terecht.Alleen gaat die nu van een passieve naar een actieve opstelling. Ik neem niet aan dat ze bijvoorbeeld aanbieden om boeterentes die de DB vraagt, te betalen.”
Campagne ABN Amro
Henk Kats bevestigt dat de campagne van ABN Amro niet is gericht op eventuele boeterentes. „Het is meer dat we tegen boeren zeggen: we zijn er weer, tijd voor een kop koffie. Die boeterentes zijn in eerste instantie een zaak tussen de cliënt en zijn eigen bank. Natuurlijk kan zoiets bij ons, maar ook bij de Rabo en de ING een gespreksonderwerp zijn. Het is echter niet de opzet van deze campagne.”
Elke dag klachten
Bij het gezamenlijke meldpunt van de bonden NMV, NVV, NVP en NAV komen nog steeds elke dag enkele klachten over de DB binnen van boeren, maar ook van andere mkb-ondernemers uit horeca en binnenvaart.
Bij de nationalisatie van de ABN Amro werd destijds een deel van de toenmalige cliënten, naar schatting tussen de 30 en 35.000 mkb-ondernemers en tussen de 1.000 en 2.000 boeren, op aandringen van Brussel overgeheveld naar de Deutsche Bank zodat er voldoende concurrentie zou blijven. De bank wil zich nu meer richten op handelsbedrijven die binnen en buiten de EU actief zijn en meerdere miljoenen omzet hebben.
Tekst: Stal & Akker