Smaak belangrijker dan berengeur
Belangrijke ontdekking is dat de consumptie van vlees van niet gecastreerde varkens niet leidt tot een afwijking in de consumptie. Volgens onderzoeker Gé Backus is dit te verklaren omdat voor consumenten smaak belangrijker is dan geur. „Consumenten letten bij het beoordelen van de kwaliteit op een aantal factoren. Smaak is verreweg het belangrijkste." Een ander belangrijk punt is volgens hem dat er tussen consumenten grote verschillen bestaan. Sommige consumenten ruiken niets. Anderen zijn gevoeliger voor de geur.
Consumentonderzoek
Uit het consumentenonderzoek kwamen onder andere de volgende resultaten naar voren:
- Consumenten kunnen berengeur ruiken
- Consumenten beoordelen op basis van verschillende kwaliteitscriteria
- Er treedt in de loop van de tijd en bij het vaker ruiken van berengeur geen grotere gevoeligheid op
- De verschillen tussen consumenten zijn groter dan de verschillen tussen varkens
- Consumenten vinden smaak belangrijker dan geur.
Menselijke neus
Backus wijst erop dat preventie de beste manier is om te voorkomen dat consumenten met berengeur worden geconfronteerd. „Er is inmiddels een goede, betrouwbare methode ontwikkeld om vlees met berengeur in de slachtlijn op te sporen, namelijk de menselijke neus. Wanneer we de controle goed uitvoeren, is geur geen onderwerp. En gaat het alleen nog om de belangrijke aankoopreden: smaak.”
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ellen Meinen