Belgische sector voert actie tegen slachterij
ABS heeft een brief naar haar leden gestuurd. In deze mededeling wijst ABS er op dat Lidl koploper is in het aanbieden van varkensvlees als lokmiddel. „Het feit dat die warenhuisketen onlangs zijn handtekening zette onder de gedragscode voor faire handelspraktijken brengt vooralsnog geen zoden aan de dijk”, zo merkt het ABS op.
Stuntvleesleverancier
„Uit onderzoeken van de afgelopen weken blijkt anderzijds ook dat de titel van onvervalste stuntvleesleverancier toegewezen kan worden aan een toonaangevend slachthuis uit midden West-Vlaanderen, nl. Westvlees. Laat dit nu uitgerekend het slachthuis zijn dat wekelijks de prijs bepaalt die de boer ontvangt voor zijn varken in Vlaanderen”, zo vervolgt het ABS in zijn mededeling.
Eigen graf
De organisatie roept dan ook alle varkenshouders op om goed na te denken of ze nog langer varkens willen leveren aan Westvlees. Ze raden aan een hogere prijs te eisen of een ander afzetkanaal te zoeken. „Varkenshouders die aan de huidige voorwaarden blijven leveren aan Westvlees graven hun eigen graf nog dieper!”, zo stelt het ABS.
Acties
ABS-leden voerden eind maart al actie bij verschillende supermarkten. Afgelopen vrijdag gebeurde dat opnieuw.
Tekst: Ruben van Boekel