Streekproducten kunnen markt vergroten
Dat kan in de ideale situatie 64 procent zijn. Het is daarvoor wel nodig dat de streekproducten beter verkrijgbaar zijn, maximaal 8 procent duurder zijn dan gewone producten én dat er een goed verhaal bij hoort.
De onderzoekers hebben ook een SWOT-analyse gemaakt met input van verschillende partijen uit de keten. De verbinding tussen boer en burger wordt als de grootste kracht van streekproducten gezien. Het verhaal van de producent is een sterk punt dat niet verloren mag gaan in de keten. Daarnaast moet het streekproduct vers, betrouwbaar en lekker zijn.
Produceren met aandacht voor klimaat, energie, dierenwelzijn en landschap blijft belangrijk. Verder moet de herkomst en ambachtelijkheid van een streekproduct goed duidelijk zijn om zich te onderscheiden van de nep-producten. Door samen te werken kunnen de volumes worden vergroot, waardoor de logistiek betaalbaarder wordt. Ten slotte is het een uitdaging om ook in de winterperiode op versgebied voldoende streekproducten te kunnen blijven aanbieden.
Tekst: FoodHolland.nl