Consument in 2012 nog prijsbewuster
Voor 2013 verwacht het CBL een stijging van de omzet van 2 tot 3 procent.
Nog prijsbewuster
Wel maakt de consument duidelijk andere keuzes, zo blijkt uit het nationale consumentenonderzoek ‘ConsumentenTrends 2013’ van EFMI Business School dat gisteren tijdens de CBL-presentatie in het Kurhaus werd gepresenteerd. Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57 procent let scherper op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen, 45 procent kiest vaker voor het huismerk.
Eten en drinken
Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts 11 procent bezuinigt op boodschappen doen.
Voedselveiligheid
Men heeft daarbij een groot vertrouwen in de voedselveiligheid, zegt het CBL. Voorzitter Bert Roetert: „De experts zijn het erover eens: ons voedsel is veiliger dan ooit. Consumenten vertrouwen daar ook op. Maar, dit vertrouwen is geen vanzelfsprekendheid. We moeten met de gehele voedselketen blijven bewijzen dat we dit vertrouwen waard zijn.” Ruim 80 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de veiligheid van voeding, ondanks de recente incidenten met voedsel. Dit neemt niet weg dat er onder consumenten ook zorgen leven, voornamelijk aangewakkerd door voedingsschandalen. Ruim een derde geeft aan dat zijn vertrouwen in de veiligheid van ons voedsel door het paardenvleesincident is afgenomen. De (vlees)producten waren weliswaar veilig om te consumeren maar fraude met voedsel is een ernstig vergrijp waarvoor de fraudeur hard moet worden aangepakt. Roetert: „Het is een ijzeren wet dat de inhoud van de verpakking overeen moet komen met hetgeen op het etiket vermeld is. Voor fraude is geen enkel excuus te bedenken en geen boete te hoog.”
Taskforce
Het CBL is daarom blij met de instelling van de Taskforce Voedselvertrouwen door minister Schippers en staatssecretaris Dijksma. De Taskforce, waarin het CBL actief participeerde, presenteerde gisteren het actieplan om in de toekomst dit soort kwesties zoveel mogelijk te voorkomen. Ketenverkorting, strengere sancties, verbetering van kwaliteitssystemen en betere en snellere informatie-uitwisseling tussen overheid en bedrijfsleven moeten er voor zorgen dat ons voedsel veilig en betrouwbaar blijft. Daarnaast blijft de branche onverminderd inzetten op verduurzaming en gezondheid.