Danish Crown moet stoppen met misleidende marketing klimaatvriendelijk varkensvlees
Danish Crown gaf toe dat haar klimaatclaims in strijd waren met de Deense marketingwet en aanvaardde de voorwaarde dat beide reclameslogans in de toekomst niet langer zouden worden gebruikt. In een persbericht verklaart het bedrijf: „We accepteren dat we, toen we de bovengenoemde verklaringen gebruikten, niet voldeden aan de vereisten van de marketingwet, en aanvaardt ook een verbod op het gebruik van deze verklaringen in toekomstige marketing. Het is wel van belang om onze klimaatacties te kunnen communiceren om ons te onderscheiden en van de klimaatinspanning een goede onderneming te maken. Wij geloven dit nog steeds."
De slachterij noemde rechtszaak een nuttig debat over de grenzen wanneer een bedrijf communiceert over duurzaamheid, en dit heeft geleid tot gezonde reflecties. Ze zal daarom ook blijven communiceren over de klimaatacties in Danish Crown, wel met grote aandacht om ervoor te zorgen dat de promoties de marketingrichtlijnen niet overtreden. De klimaatbeweging en de Vegetarische Vereniging zien het besluit als een belangrijke stap om greenwashing in Denemarken te stoppen en vierde de uitspraak als ‘grote’ overwinning.
Uniforme criteria groene claims
De Europese Commissie heeft ongeveer een jaar geleden gemeenschappelijke criteria voorgesteld voor betrouwbare en vergelijkbare milieuclaims in advertenties met green claims. Er wordt momenteel onderhandeld in het Europees Parlement over de Green Claims Richtlijn. De Europese Commissie had in 2020 al de betrouwbaarheid van informatie als ‘CO2-neutraal’ of ‘bijenvriendelijk’ laten onderzoeken.
Het resultaat: 53 procent van de onderzochte milieuclaims was vaag, misleidend en ongegrond. Bijzonder controversieel zijn zogenaamd klimaatvriendelijke producten waarvan de uitstoot wordt gecompenseerd door compensatietransacties.
Foodwatch
In Duitsland hebben klachten van consumentenorganisaties er herhaaldelijk toe geleid dat bedrijven hun milieuverklaringen hebben ingetrokken. Na een waarschuwing van Foodwatch stopte handelsgroep Rewe met het etiketteren van kipfilet van het eigen merk Wilhelm Brandenburg als ‘klimaatneutraal’. Overigens kan de uitspraak ook jurisprudentie scheppen voor milieu- en veganorganisaties, omdat ook zij veelal negatieve claims gebruiken om vlees- en veehouderij te framen.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Danish Crown
Bronnen: Agrar Heute, Danish Crown